آموزش ساخت بازی سه بعدی به زبان Basic با دارک بیسیک Dark Basic
تهیه و آموزش نرم افزار دارک بیسیک
 
 
دو شنبه 9 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:8 ::  نويسنده : ابوالفضل

این دسته از دستورات وظیفه ی کنترل برخورد اشاء سه بعدی با یکدیگر را دارند . یعنی با بکارگیری این دستورات می توانیم کنترل کنیم که هنگام برخورد هر شیء با شیء دیگر ، چه کاری انجام شود . برای مثال دستورات زیر را اجرا می کنیم .

 
sync on : sync rate 120 : hide mouse : color
Load Image "C:\Program Files\Dark Basic Software\Dark Basic Professional\Help\examples\basic3d\Marble.Bmp",1
Load Image "C:\Program Files\Dark Basic Software\Dark Basic Professional\Help\examples\basic3d\fur.Bmp",2
make object box 1,400,10,400 : position object 1,0,-5,0
make object box 2,400,100,10 : position object 2,0,50,-200
make object box 3,400,100,10 : position object 3,0,50,200
make object box 4,10,100,400 : position object 4,-200,50,0
make object box 5,10,100,400 : position object 5, 200,50,0
Adam=6
make Object box Adam,10,10,10 : position object Adam,50,20,50
for t=1 to 5
 texture object t,1
next t
 texture object Adam,2
Do
if upkey()=1 Then move object Adam,2
if downkey()=1 Then move object Adam,-2
if leftkey()=1
   (yrotate object Adam,WrapValue(object angle y(Adam)-2
EndIf
if rightkey()=1
   (yrotate object Adam,WrapValue(object angle y(Adam)+2
EndIf
(xCm#=object position x(Adam):yCm#=object position y(Adam
(zCm#=object position z(Adam):aCm#=object Angle y(Adam
hCm#=30:dCm#=50:sCm#=60
SET CAMERA TO FOLLOW xCm#,yCm#,zCm#,aCm#,dCm#,hCm#,sCm#,0
Sync
Loop
 
در این مثال با استفاده از چند جعبه ، فضایی ایجاد کردیم . با زدن دکمه های جهت بالا ، جهت پائین ، جهت راست و جهت پائین جعبه ی کوچک به جلو ، عقب ، راست و چپ حرکت خواهد کرد . ولی زمانی که به موانع برخورد می کند از آنها عبور می کند . اگر بخواهیم موانع را واقعی جلوه دهیم ( مثل دیوار سخت شوند تا نتوانیم از آن عبور کنیم ) باید برای هر شیء ( چه دیوار و چه شیء شخصیت محرک ) فضای برخورد تعریف کنیم . مانند دستور زیر :
 
دستور MAKE OBJECT COLLISION BOX
 
MAKE OBJECT COLLISION BOX ObjectNumber,X1,Y1,Z1,X2,Y2,Z2,CollisionFlag
 
طبق این دستورالعمل به جای ObjectNumber نام شییء سه بعدی و به جای (X1 و Y1 و Z1 ) و (X2 و Y2 و Z2 ) مختصات دو نقطه نسبت به مرکز شیء سه بعدی را قرار می دهیم و به جای CollisionFlag عدد صفر یا یک را قرار می دهیم . مانند مثال زیر :
 
Make Object Box 70 ,10,10,10
Make Object Collision Box 70,-5,-5,-5,5,5,5,1
Wait Key
 
در این مثال ابتدا یک جعبه با شماره ی 70 ایجاد کردیم و در خط بعدی با استفاده از دستور Make Object Collision Box مختصات دو نقطه نسب به مرکز شیء یعنی ، نقطه ی اول با مختصات X1=-5 ( فاصله ی نقطه ی اول تا محور X شیء سه بعدی ) و Y1=-5 ( فاصله ی نقطه ی اول تا محور Y شیء سه بعدی ) و Z1=-5 ( فاصله ی نقطه ی اول تا محور Z شیء سه بعدی ) ، و نقطه ی دوم با مختصات X2=5 ( فاصله ی نقطه ی دوم تا محور X شیء سه بعدی ) و Y2=5 ( فاصله ی نقطه ی دوم تا محور Y شیء سه بعدی ) و Z2=5 ( فاصله ی نقطه ی دوم تا محور Z شیء سه بعدی ) را قرار می دهیم . این دستور این دو نقطه را بعنوان ابتدا و انتهای قطر یک مستطیل در فضای  شیء سه بعدی در نظر گرفته و فضای برخوردی به شکل جعبه ی سه بعدی در شیء سه بعدی ایجاد می کند و در عین حال این فضا را به شیء می چسباند . اگر به جای CollisionFlag عدد یک را قرار دهیم ، موقع دوران شیء سه بعدی فضای برخورد ایجاد شده هم چرخش خواهد کرد . در هر حالت با حرکت شیء سه بعدی فضای برخورد هم همراه با شیء حرکت خواهد کرد .
 
برای فهم بهتر فضای برخورد به شکل زیر دقت کنید .
 
 
همانطور که در شکل می بینید ، هر شیء خود نیز دارای محور X و Y و Z می باشد . می توانیم نقاطی را نسبت به شیء تصور کنیم . دستور Make Object Collision Box دو نقطه در شیء ایجاد می کند . مانند شکل زیر :
 
 
مختصات X و Y و Z دونقطه نسبت به مختصات شیء سه بعدی است . یعنی مختصات نقطه های فرضی ارتباط مستقیمی با مختصات فضای بازی ندارد . دستور فوق نقاط را ابتدا و انتهای قطر یک جعبه فرض می کند و جعبه ی فرضی را بعنوان فضای برخورد شیء سه بعدی در همان شیء ایجاد می کند . مانند شکل زیر :
 
 
در مثال بالا جعبه ی کوچک بعنوان فضای برخورد جعبه ی بزرگ می باشد .
 
دستور DELETE OBJECT COLLISION BOX
با این دستور می توان فضای برخورد شیء سه بعدی را حذف کرد . مانند مثال زیر :
 
Make Object Box 70 ,50,10,30
Make Object Collision Box 70 ,-25,-5,-15,25,5,15,1
Delete Object Collision Box 70
Wait Key
 
تابع OBJECT COLLISION
این تابع به بررسی برخورد همراه با فررفتگی دو شیء سه بعدی می پردازد . اگر دو شیء با هم برخورد همراه با فرو رفتگی داشته باشند ، تابع مقدار یک و اگر برخورد همراه با فرورفتگی در هم نداشته باشند ، عدد صفر را برمی گرداند . مانند مثال زیر :
 
Make Object Box 20,10,10,10 : Position Object 20,0,25,30
Make Object Collision Box 20,-5,-5,-5,5,5,5,1
Make Object Sphere 16,10
Make Object Collision Box 16,-8,-8,-8,8,8,8,1
Position Camera 0,30,-60
Sync On : Sync Rate 30
Do
For MyAngle = 0 To 359 Step 3
   Position Object 16,Sin(MyAngle)*30,25,Cos(MyAngle)*30
   "If Object Collision(16,20)=1 Then Text 10,10,"Collision
   Sync
Next MyAngle
Loop
 
با اجرای این مثال زمانی که کره با جعبه برخورد همراه با فرورفتگی داشته باشد ، تابع مقدار یک را برمی گرداند و عبارت Collision چاپ خواهد شد .
 
تابع OBJECT HIT
این تابع تنها به بررسی برخورد دو شیء سه بعدی با یکدیگر خواهد پرداخت . اگر دو شیء با هم برخورد داشته باشند ، تابع مقدار یک و اگر برخورد نداشته باشند ، عدد صفر برگردانده می شود . مانند مثال زیر :
 
Make Object Box 20,10,10,10 : Position Object 20,0,25,30
Make Object Collision Box 20,-5,-5,-5,5,5,5,1
Make Object Sphere 16,10
Make Object Collision Box 16,-8,-8,-8,8,8,8,1
Position Camera 0,30,-60
Sync On : Sync Rate 30
Do
For MyAngle = 0 To 359 Step 3
   Position Object 16,Sin(MyAngle)*30,25,Cos(MyAngle)*30
   "If Object HIT(16,20)=1 Then Text 10,10,"Hit
   Sync
Next MyAngle
Loop
 
با اجرای این مثال زمانی که کره با جعبه برخورد می کند ، تابع مقدار یک را برمی گرداند و عبارت Hit چاپ خواهد شد .
 
دستور SET OBJECT COLLISION OFF و دستور SET OBJECT COLLISION ON
دستور SET OBJECT COLLISION OFF فضای برخورد شیء سه بعدی را غیرفعال
و دستور SET OBJECT COLLISION ON فضای برخورد شیء سه بعدی را دوباره فعال می کند . مانند مثال زیر :
 
Make Object Box 20,10,10,10 : Position Object 20,0,25,30
Make Object Collision Box 20,-5,-5,-5,5,5,5,1
Make Object Sphere 16,10
Make Object Collision Box 16,-8,-8,-8,8,8,8,1
Position Camera 0,30,-60
Sync On : Sync Rate 30
Do
For MyAngle = 0 To 359 Step 3
   Position Object 16,Sin(MyAngle)*30,25,Cos(MyAngle)*30
   "If Object Collision(16,20)=1 Then Text 10,10,"Collision
   "If Inkey$()="F" Or Inkey$()="f
   Set Object Collision Off 20
EndIf
   "If Inkey$()="N" Or Inkey$()="n
   Set Object Collision On 20
EndIf
   Sync
Next MyAngle
Loop
 
با اجرای این مثال با زدن دکمه ی F فضای برخورد کره غیرفعال شده و عبارت Collision چاپ نخواهد شد و اگر دکمه ی N را بزنیم فضای برخورد شیء کره فعال شده و موقع برخورد کره با جعبه ، عبارت Collision چاپ خواهد شد .
 
تابع GET OBJECT COLLISION X و تابع GET OBJECT COLLISION Y و
تابع GET OBJECT COLLISION Z
تابع ()GET OBJECT COLLISION X مقدار حرکت شیء ( سه بعدی ) تا برخورد با شیء ( سه بعدی ) دیگر در راستای محور X ها و تابع ()GET OBJECT COLLISION Y مقدار حرکت شیء ( سه بعدی ) تا برخورد با شیء ( سه بعدی ) دیگر در راستای محور Y ها  و تابع ()GET OBJECT COLLISION Z مقدار حرکت شیء ( سه بعدی ) تا برخورد با شیء ( سه بعدی ) دیگر در راستای محور Z ها را برمی گرداند . یعنی هر بار این توابع خوانده شود ، مقدار حرکتی که شیء ( سه بعدی ) با برخورد با شیء دیگر داشته را برمی گرداند . مانند مثال زیر :
 
Make Object Box 200,10,10,10 : Position Object 200,0,0,0
Make Object Collision Box 200,-5,-5,-5,5,5,5,1
(Make Object Sphere 1,10 : Color Object 1,Rgb(255,0,0
(Make Object Sphere 2,10 : Color Object 2,Rgb(0,255,0
(Make Object Sphere 3,10 : Color Object 3,Rgb(0,0,255
Make Object Collision Box 1,-5,-5,-5,5,5,5,1
Make Object Collision Box 2,-5,-5,-5,5,5,5,1
Make Object Collision Box 3,-5,-5,-5,5,5,5,1
Position Camera -10,10,-60 : Point Camera 0,0,0
Sync On : Sync Rate 30
Do
For MyAngle# = 0 To 359 Step 0.5
   Position Object 1 , Sin(WrapValue(MyAngle#))*30,0,0
   If Object Collision(1,200)=1
   "Text 10,10,"Collision Red Sphere
   (()Text 10,30,"GET OBJECT COLLISION X="+Str$(GET OBJECT COLLISION X
   (()Text 10,50,"GET OBJECT COLLISION Y="+Str$(GET OBJECT COLLISION Y
   (()Text 10,70,"GET OBJECT COLLISION Z="+Str$(GET OBJECT COLLISION Z
   EndIf
   Position Object 2 , 0,Sin(WrapValue(MyAngle#+45))*30,0
   If Object Collision(2,200)=1
"Text 210,10,"Collision Green Sphere
   (()Text 210,30,"GET OBJECT COLLISION X="+Str$(GET OBJECT COLLISION X
   (()Text 210,50,"GET OBJECT COLLISION Y="+Str$(GET OBJECT COLLISION Y
   (()Text 210,70,"GET OBJECT COLLISION Z="+Str$(GET OBJECT COLLISION Z
   EndIf
   Position Object 3 , 0,0,Sin(WrapValue(MyAngle#+90))*30
   If Object Collision(3,200)=1
"Text 410,10,"Collision Blue Sphere
   (()Text 410,30,"GET OBJECT COLLISION X="+Str$(GET OBJECT COLLISION X
   (()Text 410,50,"GET OBJECT COLLISION Y="+Str$(GET OBJECT COLLISION Y
   (()Text 410,70,"GET OBJECT COLLISION Z="+Str$(GET OBJECT COLLISION Z
   EndIf
   Sync
Next MyAngle
Loop
 
نکته : با توجه به مثال بالا برای استفاده از این توابع ، باید حتما برای هر برخورد یک IF تعریف کنیم ، تا مقدار برگشتی تابع مطابق با شرط مورد نظرمان باشد .
 
دستور SET OBJECT COLLISION TO SPHERES
این دستور فضای برخوردی به شکل کره در اطراف شیء ایجاد می کند . مانند دستورالعمل زیر :
 
SET OBJECT COLLISION TO SPHERES ObjectNumber
 
طبق این دستورالعمل به جای ObjectNumber شماره ی شیء مورد نظر را قرار می دهیم . مانند مثال زیر :
 
Make Object Box 10,100,10,100
SET OBJECT COLLISION TO SPHERES 10
Do
Loop
 
دستور AUTOMATIC OBJECT COLLISION
این دستور فضایی با شعاع مشخص به دور شیء سه بعدی ایجاد می کند . مانند دستورالعمل زیر :
 
AUTOMATIC OBJECT COLLISION ObjectNumber,Radius,Response
 
طبق این دستورالعمل به جای ObjectNumber شماره ی شیء مورد نظر و به جای Radius شعاع برخورد دور شیء را قرار می دهیم . اگر Response صفر باشد ، وقتی شیء به مانع متحرک برخورد کرد ، خودش به کنار کشیده میشود و اگر به مانع ثابت برخورد کرد ، نمی تواند از آن مانع عبور کند ( موانعی مثل دیوار یا تانک ) ، یا آن را کنار بزند . ولی اگر Response برابر یک باشد ، زمانی که به مانع برخورد می کند ، یا از داخل آن عبور می کند و اگر مانع متحرک باشد ( خود مانع از دستور بالا استفاده کرده باشد ) ، مانع را کنار خواهد زد . مانند مثال زیر :
 
imgAsfalt = 1
Load Image "C:\Program Files\Dark Basic Software\Dark Basic Professional\Help\examples\basic3d\Marble.Bmp",imgAsfalt
Set Ambient Light 50
Make Object Box 1,400,10,400 : Position Object 1,0,-5,0
Make Object Box 2,400,100,10 : Position Object 2,0,50,-200
Make Object Box 3,400,100,10 : Position Object 3,0,50,200
Make Object Box 4,10,100,400 : Position Object 4,-200,50,0
Make Object Box 5,10,100,400 : Position Object 5,200,50,0
make object collision box 1,-200,-5,-200,200,5,200,0
make object collision box 2,-200,-50,-5,200,50,5,0
make object collision box 3,-200,-50,-5,200,50,5,0
make object collision box 4,-5,-50,-200,5,50,200,0
make object collision box 5,-5,-50,-200,5,50,200,0
For intTexture = 1 To 5
   Texture Object intTexture,imgAsfalt
Next intTexture
objMain = 10
Make Object Box objMain,10,10,10
Position Object objMain,0,970,0
(Color Object objMain,Rgb(255,0,0
objNone = 11
Make Object Box objNone,10,10,10
Position Object objNone,50,70,0
(Color Object objNone,Rgb(0,0,255
make object collision box objMain,-5,-5,-5,5,5,5,0
Set Object Collision To Spheres objMain
Automatic Object Collision objMain,5.5,0
make object collision box objNone,-5,-5,-5,5,5,5,0
Set Object Collision To Spheres objNone
Automatic Object Collision objNone,5.5,0
intAngle# = 0
Do
(#Inc intAngle#,0.1 : intAngle# = WrapValue(intAngle
If upkey()=1 Then move object objMain,0.2
If downkey()=1 Then move object objMain,-0.2
If leftkey()=1
(yrotate object objMain,WrapValue(object angle y(objMain)-0.5
EndIf
If rightkey()=1
(yrotate object objMain,WrapValue(object angle y(objMain)+0.5
EndIf
(opx=Object Position X(objMain
(opy=Object Position y(objMain
(opz=Object Position z(objMain
Position Object objMain,OPX,OPY-1,OPZ
Position Object objNone,Sin(intAngle#)*70,10,Cos(intAngle#)*70
(xCm#=object position x(objMain
(yCm#=object position y(objMain
(zCm#=object position z(objMain
aCm#=object Angle y(objMain):hCm#=30:dCm#=50:sCm#=60
SET CAMERA TO FOLLOW xCm#,yCm#,zCm#,aCm#,dCm#,hCm#,sCm#,0
Loop
 
در این مثال زمانی که مکعب قرمز به موانع متحرک و یا ثابت برخورد می کند ( با کنترل ما توسط دکمه های جهت ) ، خود مکعب قرمز به کنار می رود . چون طبق دستورالعمل Response برابر صفر است . ولی در مثال زیر Response برابر یک شده ؛ خواهد دید موانع مقاومتی در برابر مکعب قرمز نخواهند داشت .
 
 imgAsfalt = 1
Load Image "C:\Program Files\Dark Basic Software\Dark Basic Professional\Help\examples\basic3d\Marble.Bmp",imgAsfalt
Set Ambient Light 50
Make Object Box 1,400,10,400 : Position Object 1,0,-5,0
Make Object Box 2,400,100,10 : Position Object 2,0,50,-200
Make Object Box 3,400,100,10 : Position Object 3,0,50,200
Make Object Box 4,10,100,400 : Position Object 4,-200,50,0
Make Object Box 5,10,100,400 : Position Object 5,200,50,0
make object collision box 1,-200,-5,-200,200,5,200,0
make object collision box 2,-200,-50,-5,200,50,5,0
make object collision box 3,-200,-50,-5,200,50,5,0
make object collision box 4,-5,-50,-200,5,50,200,0
make object collision box 5,-5,-50,-200,5,50,200,0
For intTexture = 1 To 5
   Texture Object intTexture,imgAsfalt
Next intTexture
objMain = 10
Make Object Box objMain,10,10,10
Position Object objMain,0,970,0
(Color Object objMain,Rgb(255,0,0
objNone = 11
Make Object Box objNone,10,10,10
Position Object objNone,50,70,0
(Color Object objNone,Rgb(0,0,255
make object collision box objMain,-5,-5,-5,5,5,5,0
Set Object Collision To Spheres objMain
Automatic Object Collision objMain,5.5,1
make object collision box objNone,-5,-5,-5,5,5,5,0
Set Object Collision To Spheres objNone
Automatic Object Collision objNone,5.5,0
intAngle#=0
Do
(#Inc intAngle#,0.1 : intAngle# = WrapValue(intAngle
If upkey()=1 Then move object objMain,0.2
If downkey()=1 Then move object objMain,-0.2
If leftkey()=1
(yrotate object objMain,WrapValue(object angle y(objMain)-0.5
EndIf
If rightkey()=1
(yrotate object objMain,WrapValue(object angle y(objMain)+0.5
EndIf
(opx=Object Position X(objMain
(opy=Object Position y(objMain
(opz=Object Position z(objMain
Position Object objMain,OPX,OPY-1,OPZ
Position Object objNone,Sin(intAngle#)*70,10,Cos(intAngle#)*70
(xCm#=object position x(objMain
(yCm#=object position y(objMain
(zCm#=object position z(objMain
aCm#=object Angle y(objMain):hCm#=30:dCm#=50:sCm#=60
SET CAMERA TO FOLLOW xCm#,yCm#,zCm#,aCm#,dCm#,hCm#,sCm#,0
Loop


صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش ساخت بازی 3D ( سه بعدی ) به زبان Basic با دارک بیسیک D و آدرس darkbasic.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 17
بازدید ماه : 244
بازدید کل : 99614
تعداد مطالب : 24
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1